Alleen 4% en 22% bijtelling in 2019

Het aantal bijtellingscategorieën voor het privégebruik van de auto van de zaak gaat van vier naar twee. Per 1 januari 2019 gelden er alleen nog bijtellingspercentages van 4% en 22%.

 

In de Autobrief 2.0 is voorgesteld dat er per 2019 nog maar twee bijtellingscategorieën voor het privégebruik van de auto van de zaak komen. Vrijwel alle auto’s van de zaak waarin de werknemer ook privé rijdt, vallen dan onder het bijtellingstarief van 22%. Alleen voor volledig elektrische auto’s is er een verlaagd tarief van 4%. Deze lage bijtelling geldt alleen voor de eerste € 50.000 van de aanschafwaarde. De aanpassing van de bijtellingstarieven gebeurt niet in één klap, maar stapsgewijs (zie tabel hieronder). De nieuwe bijtellingscategorieën gaan niet gelden voor lopende contracten, maar alleen voor nieuwe contracten.

 

Volledige elektrische auto’s behouden vrijstelling

Het kabinet wil de komende jaren ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) aanpassen. De volledig elektrische auto’s behouden de vrijstelling voor de MRB en BPM. Plug-in hybribes wil het kabinet meer als reguliere auto behandelen. Voor reguliere auto’s gaat de MRB per 2017 met gemiddeld 2% omlaag. De MRB voor de meest vervuilende auto’s zal per 2019 juist stijgen. Daarnaast gaat de BPM tot 2020 geleidelijk met gemiddeld 12% omlaag. 

Uitstootgrenzen 2015-2019 volgens Autobrief II

(Bron:https://www.rendement.nl)

 



Naar het overzicht